Keluarga SHATTIRS

Keluarga SHATTIRS
Assalamualaikum WBT

SHATTIRS Followers

Popular Posts

Monday, October 29, 2007

Tidak Mencegah Kemungkaran

Pagi tadi,saya menerima email dari seorang kawan IPTA Tempatan yang mengajukan pertanyaan berkaitan Hukum kita melihat kemungkaran.Saya bukanlah orang yang layak untuk menjawabnya,tetapi sebagai penuntut ilmu,itulah tanggungjawab yang perlu dipikul.mudah2-an wacana pemikiran yang positif akan terus dikekalkan dalam memupuk rasa cintakan Islam dalam kehidupan seharian..

lantas saya membaca pertanyaannya:
Ustaz Helmi ,saya nak tnya apa hukumya bagi mereka yang melihat sesuatu kemungkaran ,mempunyai kuasa dan akal ,tetapi tidak menegah atau mencegah kemungkaran itu daripada terus berlaku ?bolehkah kita membenci di hati sahaja?

JAWAPAN SAYA
Boleh kita membenci di hati,tetapi ia dianggap selemah2 iman berdasarkan hadis Abu Said Al-Khudri dan ianya dianggap sebagai martabat yang ketiga selepas mencegah dengan tangan (kuasa) dan lisan (kata2)..

Hadis riwayat Abu Said Al-Khudri ra.: Dari Thariq bin Syihab ra. ia berkata: Orang yang pertama berkhutbah pada hari raya sebelum salat Ied adalah Marwan. Ada seseorang yang berdiri mengatakan: Salat Ied itu sebelum khutbah. Marwan menjawab: Telah ditinggalkan apa yang ada di sana. Abu Said berkata: Orang ini benar-benar telah melaksanakan kewajibannya. Aku pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda: Barang siapa di antara kalian melihat kemungkaran (hal yang keji, buruk), maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Jika tidak mampu, maka dengan lisannya. Kalau tidak sanggup, maka dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah iman ..

Ingatlah,kita bertanggungjawab terhadap apa yang dipimpin serta diamanahkan selaku khalifah Allah di muka bumi ini,semuanya akan ditanya samada tangan ,mulut dan anggota pancaindera yang lain.mudah2-an kita semua didalam naugan rahmat dan hidayah ilahi senantiasa..amin.

walla'ulam
Brought to you by: shattirs

No comments: