Keluarga SHATTIRS

Keluarga SHATTIRS
Assalamualaikum WBT

SHATTIRS Followers

Popular Posts

Saturday, January 19, 2008

Cara Saya



BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..

Alhamdulillah,imtihan baru sahaja selesai,mudah-mudahan natijah yang baik nanti,insyaAllah.saya senantiasa mendoakan kejayaan rakan-rakan seperjuangan di mana jua anda berada.Ingatlah,Islam menuntut ummatnya supaya memperbaiki diri dari hari ke hari yakni dengan pencapaian ilmu yang baik serta motivasi yang meyakinkan..TETAPI.bukan itu yang ingin saya bicarakan pada petang yang dingin ini.. semenjak sebelum imtihan bermula,saya banyak menerima emel dari kawan-kawan di Mesir khasnya,tentang teknik mahupun kaedah menguasai Bahasa Inggeris dengan baik,kalu diikutkan saya bukanlah seorang pelajar yang mahir berkomunikasi di dalam bahasa Inggeris..

Tetapi sikap ingin tahu dan tidak pernah berputus asa memudahkan sesiapa sahaja yang ingin mahir di dalam bahasa inggeris sekalipun saya tidak mengabaikan usaha dan kesungguhan untuk mencapai matlamat yang diinginkan.All i can say is, read a lot klu nak improve your skills in writing essays. about the speaking part, try to communicate with people that can speak GOOD english, not 'rojak'.ini cara yang saya amlkan sejak dahulu lagi..beserta dengan minat yang mendalam..



Sejak datang menuntut ilmu di Bumi Kinanah ini,banyak cara yang saya amalkan..antaranya..berkawan dengan ramai kawan di Seantero Dunia khususnya dari Amerika Syarikat dan England..Alhamdulillah,usaha tanpa putus asa itu saya tengok memang berbaloi.Di Tanta ini,saya akan pastikan tidak lupa untuk melangan Majalah Teen n Stuff,sambil selalu membuka laman-laman web dalam bahasa Inggeris khususnya laman web bola sepak.Sebab saya merupakan peminat pasukan Liverpool Fc.Kadang-kadang faktor keluarga juga boleh memainkan perana penting,Mak Teh saya (adik Abah) yang merupakan seorang Doktor Pakar Sakit Puan..banyak kali memberi nasihat mahupun tunjuk ajar jika kita mahu cepat mahir untuk menguasai bahasa Inggeris,masa saya balik Malaysia haritu,beliau tak nak bercakap dengan saya,melainkan saya dan dia berkomunikasi dalam bahasa Inggeris,ini secara tak langsung meningkatkan keazaman saya untuk cuba dan terus mencuba!!Bahkan adik perempuan saya yang baru di dalam tingkatan 4 tahun ini,amat cekap dan mahir bahasa Inggerisnya..saya rasa ianya sebagai motivasi untuk saya lebih maju kehadapan,insyaAllah..(di rumah memang kami sekeluarga mempelbagaikan bahasa berkomunikasi)

Saya ada seorang kawan di United Kingdom yang sudi memberi beberapa tip-tips mudah untuk menguasai bahasa Inggeris.:

BELAJAR B.INGGERIS ?

most people said it is one of the hardest language after arabic.but dont you think, how cool it is, if you can really speak that language like a native speaker.Think big - think like you are in a wide open space, and in that big, wide space its only you,the and the english men.What will you do to get communicate with him?

Dont you ever think,people will do anything (most of them) if they are in a desperate situation (coz they have to do it - to survive).

But this situation just only for the good way (dont do anything stupid coz u desperate), so think that u are in desperate, needing to get something but have to communicate in language that you are really 0 in it.It can be done, just look at little ones (small children), how they can adapted to the different environment easily, speak different language easily (even mother and father are malaysian)...that the strenght of the environment.So,just like i said, the environment in that wide open space just u n that english guy forced you to use english 2 communicate.What i want to say here is :

1-if you want something (something good) - do like u are really desperate to have it
2-faith - u must have faith (even its smaller than u could imagine)
3-courage - courage yourself (if you failed do not ever look back)
4-thinking positif

Tips to learn english :

since teenagers nowadays are more tipical to english, especially when math and science have taught in english, why dont you get involved with them.Maybe they get supprised with you,but do not easily get low, its just like you gather with them and ask, even in a broken english .."wat r u doing there (it shoul be like this - what are u doing over there)...its no matter if you use broken english, but always concern what words do you used and try to improve it in the future.

learning english is fun, i like to hear my old son (3 years) spoke in english even in a broken words.But its learning, no people could get the intermediate level just in a one go, even little one need to start their first steps before they could gain the big trampolinerun....trampoline

so, take the risk,...find any materials that have the english word even on a used can...or a pack of snack.Its the cheapest and easier ways to learn english.bring over with you the pocket dictionary and everytime u dont understand what the words mean, use your dictionary..dont mind the other (public)...you wont get anything an easier way, you will steps upon if not 2 maybe 1 of the hard way.So, just go on, dont look back..

Oklah,rasa setakat itu dulu buat masa ini..saya akan sambung untuk ruangan akan datang...

Brought to you by: shattirs

No comments: