Keluarga SHATTIRS

Keluarga SHATTIRS
Assalamualaikum WBT

SHATTIRS Followers

Popular Posts

Sunday, October 21, 2012

Info yang baik ! ;)


MAY
2012
06
posted by Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid on 
PANDUAN MEMBELI KERETA BARU (2012)

Nasihat : Sesiapa yang baru memulakan kerjaya adalah bijak dengan membeli kereta second hand. Antara saranan ambil julat usia kereta 5 tahun. 5 tahun tu masih lagi belum outdated. Condition still tip top, murah, insurance dan road tax murah, dapat jimat banyak. Lagi best mampu beli cash. Takde la banyak hutang. Bila dah kawin dan stabil lepas 3-4 tahun nak tukar keta lain baru la tuka. takde pening kepala.
 



 


Tapi kalau masih nak beli kereta baru, berikut adalah perkara yang anda perlu tahu.
 



Keinginan untuk memliki kereta sendiri bagi setiap manusia boleh menjadi keinginan yang sukar dikawal. Memiliki kereta sendiri lebih2 lagi buat pertama kali mungkin akan membuatkan anda rasa bebas untuk bergerak ke mana saja. Tapi apakah anda benar2 tahu apa syarat untuk memiliki kereta anda?

Lebih dari satu syarat, terdapat pelbagai syarat yang membuatkan anda pembeli yang bijak! Walaupun ini mungkin bukan pertama kali anda memiliki kereta anda, anda mungkin tersilap beli kali ini, atau tersilap membuat keputusan untuk kali kedua! Jika anda bercadang untuk membayar ansuran selama 9 tahun, bayangkan.. selama 9 tahun anda perlu berpuas hati dengan kesilapan sendiri. Jadi bagaimana anda boleh membuat pilihan yang betul?

Pilihan yang betul tidak wujud sebenarnya. Apa lagi kalau pada waktu seperti ini, terdapat pelbagai model kenderaan, dan setiap jenis model mempunyai kriteria tertentu. Tak ada satu pun 'manufacturer' kereta yang akan membuat kesilapan secara sengaja. Setiap jenis model dan setiap kelebihan dan kekurangan telah pun dikaji bertahun2. Terpulang pada pembeli menentukan kegunaan kenderaan tersebut.



Memilih model kereta yang sesuai sangat penting. Ini akan membantu anda bergerak ke sana sini dengan lebih mudah. Model yang anda pilih juga melambangkan identiti anda sendiri, seorang yg gemar berkeluarga, gemarkan aktiviti lasak, yg bergaya ataupun mementingkan prestasi lebih dari segalanya.

Tetapi identiti anda harus seiring dengan keperluan anda, ini untuk memudahkan aktiviti seharian anda melainkan anda mampu memiliki lebih dari sebuah kereta.

Biasanya ramai antara kita memilih kereta jenis sedan 4 pintu. Sedan 4 pintu terbahagi kepada 3 jenis. D-segmen C-segment dan B-segment

D-segmen
Mewakili kereta jenis Luxury Sedan. kereta ini biasa bersaiz besar dengan beberapa gadget mewah. Contoh kereta jenis D-segmen adalah Honda Accord, Toyota Camry, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mazda 6, dan BMW 5 Series. Jika kereta  Nasional, Proton Inspira boleh juga dimasukkan dalam kategori ini.

C-segmen
Merupakan Kereta jenis sedan yang sederhana besar, sesuai untuk yang berkeluarga. Contoh kereta seperti ini adalah Proton Persona, Proton Waja, Hyundai Avante, Kia Forte, Honda Civic, Mazda 3, Toyota Altis, dan Chevloret Cruze, yang tebaru seperti Proton Preve, Hyundai Elentra (2012).

B-segmen
Kereta sedan bersaiz kecil. Biasanya boleh memuatkan 4 orang dewasa. Kereta jenis ini adalah seperti Proton Saga, Hyundai Ascent, Toyota Vios, Honda City dan Mazda 2. Proton Preve juga dikatakan tergolong dalam segmen ini.

Kereta Seperti Perodua Kancil, Perodua Kelisa, Perodua Viva, Perodua Myvi, Chevrolet Aveo, Kia Picanto dan Hyundai i1o pula adalah dalam kategori Compact car. Bersaiz kecil, mempunyai 2 hingga 4 pintu dan bonet yang kecil. Kereta jenis ini lebih ringan dan enjin lebih kecil. Sesuai untuk mereka yang tinggal di bandar kerana mudah untuk bergerak dan lebih jimat.

Kini model MPV juga digemari oleh orang muda kerana ia sangat sesuai untuk mereka yang merancang untuk berkeluarga. Dengan 6 hingga 11 tempat duduk, MPV lebih selesa dari van dan lebih praktikal.

Perodua Alza dan Honda Freed, merupakan rupa baru MPV di Malaysia dengan 7 tempat duduk dan bersaiz sebuah kereta sedan. Tetapi oleh kerana ruangnya yang begitu terhad, ia tidak sesuai untuk orang dewasa pada tempat duduk belakangnya.

Mini MPV pula seperti Mazda 5, Toyota Innova, Toyota Avanza, Honda Stream, Naza Citra, Kia Rondo dan Nissan Grand Livina lebih popular dengan saiz yang lebih kecil dari MPV tetapi mempunyai ruang yang lebih selesa.



Dah tentukan jenis kereta yang anda inginkan? MPV saiz penuh? mini MPV? atau compact MPV? atau sedan? 2 door coupe? compact car? 4 pintu? 2 pintu? cc 1300 kebawah? 1600? atau 2.0 liter? atau lebih?

Prestasi, penjimatan, kos servis perlu diambil kira. Kadang2 kita inginkan kereta yang cantik, tapi sebelum beli survey dulu harga alat ganti. Mudah didapati atau tidak? mahal atau berpatutan?

Jangan percaya kata pakcik/makcik/adik/ mak atau sape2 je yang ade dalam dunia ni untuk kereta idaman anda. Cara paling baik adalah:

1. Dapatkan 3-4 jenis model kereta yang anda inginkan .Catit atas kertas.
2. di bawah setiap model pilihan anda, listkan Lampu belakang, lampu hadapan, tayar, dan servis
3. pergi ke pusat servis dan dapatkan salinan servis sehingga 10,000km. pastikan salinan ini mempunyai harga servis sekali. Dengan ini anda dapat mencari perbezaan yang mana lebih berbaloi.
4. pergi ke kedai alat ganti dan tanyakan harga lampu, bumper atau apa saja yang mungkin rosak bila dilanggar. bezakan harga yang paling baik. ini termasuklah brek pad, oil filter, air filter, fuel filter dan apa saja yang terlintas di fikiran anda.

Dengan cara ini anda dapat melihat bajet kereta anda apabila beberapa perkara rosak atau perlu diganti. Adakah anda sanggup membayar untuk harga itu? Setengah kereta yang reputasi agak baik, seperti jarang rosak atau tahan lama, mungkin mempunyai harga alat ganti yang lebih mahal kerana alat gantinya jarang dibeli.



Dah survey? dah berminat? dah tau harga utk service dan maintainance? kite cite pulak bab duit... part yg orang semua tak suke sangat bercakap bile hal2 berkaitan kereta ni... kat sini la punca beberapa orang hilang minat nak beli kereta baru..

Layak ke anda pakai kereta berkenaan?
Loan biasa dibuat dengan bank, tapi sesetengah syarikat menyediakan loan mereka sendiri seperti Toyota dan Nissan yang mungkin menawarkan interest yang lebih rendah. Berbeza dengan kereta terpakai, kereta yang dah lebih 10 tahun bank tak benarkan buat loan, melainkan ade sesetengah syarikat kereta terpakai yg bg berhutang... yang ini.. pandai2 la korang!

Harga kereta bulanan didarab dengan 3. Itulah yg menentukan anda layak atau tidak memiliki kenderaan berkenaan. Contohnya, harga bulanan kereta berkenaan yang perlu dibayar setiap bulan adalah RM 700, didarab dengan 3 menjadikan RM 2100. Jika gaji anda lebih dari RM 2100, anda layak memiliki kenderaan berkenaan.

Tapi tak habis di situ lagi, bank statement anda, kukuh atau tidak? kalau tiap2 bulan balance tinggai RM10... susah jgk tu.. pastikan tiap2 bulan anda ada menyimpan sebelum menghantar dokumen anda untuk membeli kereta anda.

CCRIS!! ni yang paling susah ni... anda pernah beli kereta? personal loan? guna kredit card? atau beli rumah? ada terlambat bayar? kalau ade, kene la tunggu 6 bulan untuk nama anda clear... jadi elakkan la terlambat bayar. Kalau anda ada rekod yang baik, lagi mudah la urusan peminjaman.

dan jika anda berusia bawah 25 tahun dan pertama kali membeli kenderaan, sediakanla seseorang yg sanggup jadi gerento. ini akan memudahkan urusan anda.


Elakkan o downpayment atau downpayment rendah. Kalau dah plan nak beli kereta, pastikan anda boleh bayar 10% downpayment. Lebih baik kalau ade lebih dari 20%. Dan kalau boleh berhutang bawah 7 tahun lebih elok. Nanti bila nak jual kereta, kereta masih ade harga dan ade baki untuk bayar downpayment kereta baru. Ramai yang berhutang lama ni bila nak tukar kereta baru je tak kesampaian kerana banyak lagi baki dengan bank, tambah dengan downpayment kereta baru... tak semua mampu. Jadi plan la untuk masa depan anda.

Jika anda tak yakin, cari wakil penjual yang sanggup membantu anda secara percuma untuk melihat status anda samada layak atau tidak membeli kereta. Kalau dia mintak RM100 pun ok, jangan lebih dari tu. Itu kalau anda tak pasti dengan status anda...

Banyak yang perlu anda fahami sebelum berhutang, jadi fikir masak2 dan survey habis-habisan. Lainla kalau wang bukan masalah bagi anda.

5. Kadar Faedah Pinjaman Kenderaan

Secara umumnya, kadar faedah berbeza mengikut:
1. Brand kereta
2. Tempoh pinjaman
3. Bank

Untuk menarik pembeli, terdapat brand dan model tertentu yang menawarkan faedah yang lebih rendah atau tiada faedah langsung, contohnya Naza Spectra, BMW, Chevrolet, melalui skim Credit mereka sendiri. Misalnya, BMW Credit menawarkan kadar faedah 1.38% untuk kereta mereka.

Contoh 1 :

LAST UPDATED: 30 April, 2012
LOCAL CARS INTEREST RATES :
Proton : From 2.80 – 3.00 %  (Grad Scheme: 3.1%)
Perodua : From 2.80- – 3.00% (Grad Scheme: 3.1%)
IMPORTED CARS INTEREST RATES:
Honda : From 2.38- 2.60 %
Toyota : From 2.48 – 2.60 %
Hyundai : From 2.50 – 2.60 %
Naza : From 2.50 – 2.60 %
USED CARS INTEREST RATES:
The rate should be higher 0.8 – 1.5% than the rates listed above.
TERM & CONDITION:
Kindly note that the rates listed above exclude any specific promotion available on certain model. Please be advised that if your financial conditions do not meet the bank’s requirements, the interest rate could be higher than the rates listed above. Click on the financing tab to find out the lists of our bank panels.
Sumber : http://mybestcardealer.wordpress.com/financing/latest-interest-rates/

Contoh 2 ;

This apply to Perodua and Proton Cars only! Update : 23 May 2011
Loan Amount
1-5 years
7 years
9 years
RM 20,000
3.89%
3.92%
4.03%
RM 22,000
3.84%
3.87%
4.00%
RM 24,000
3.78%
3.83%
3.96%
RM 26,000
3.73%
3.80%
3.94%
RM 28,000
3.70%
3.76%
3.91%
RM 30,000
3.67%
3.74%
3.89%
RM 32,000
3.63%
3.72%
3.87%
RM 34,000
3.61%
3.70%
3.86%
RM 36,000
3.59%
3.69%
3.84%
RM 38,000
3.57%
3.67%
3.83%
RM 40,000
3.55%
3.66%
3.81%
Please note that these rates will be the same at all banks in Malaysia.




EH? Nak beli kereta dah? Nanti dulu!! Betul ke nak beli ni? Cukup ke kemampuan tu? Okla.. ade yang kata cukup nak bayar bulan-bulan kan? Tapi betul ke cukup nak bayar yang tahunannye?

Kereta anda pun ada Hari Jadi jugak! Happy Birthday!! Tidak! bukan itu yang anda patut ucapkan, tapi ucapkan selamat tinggal kepada duit dalam bank anda! Kenapa tu?

Setiap tahun bila tiba hari jadi kereta anda, iaitu tarikh ianya didaftarkan, anda perlu memperbaharui Insuran dan cukai jalan kereta anda. Anda fikir murah?

Setiap kereta mempunyai nilai insurannya, Jika anda membeli kereta anda RM40,000 tahun ini, nilai insurannya mungkin berharga RM37,000, dan pada tahun hadapan, ia mungkin menjadi RM35,000. Jumlah yang anda perlu bayar untuk nilai insuran RM35,000 adalah RM1,121 tanpa sebarang penambahan polisi. Berikut adalah jumlah kasar harga insuran yang anda perlu bayar mengikut harga kenderaan diinsurankan. Jumlah mungkin berbeza mengikut kapasiti enjin kenderaan anda:

Nilai diinsurankan              Harga insuran
RM40,000                             RM1,251
RM50,000                             RM1,500
RM60,000                             RM1,700
RM70,000                             RM2,087


Nilai insuran akan berubah setiap tahun mengikut harga pasaran kereta anda pada tahun berkenaan.

NCD atau No Claim Discount
Mahal tak insuran tu? Mahal kan? Ni insuran tau, bukan road tax atau cukai jalan! jangan korang salahkan kerajaan pulak bab ni! ni memang polisi insurans seluruh dunia.

Tapi jangan takut, kalau anda pemandu yang cermat dan mampu manjauhkan kemalangan dari kenderaan anda atau anda bernasib baik atau anda tidak mengharapkan pihak insuran menyelesaikan masalah kemalangan anda, anda akan dihadiahkan NCD atau No Claim Discount setiap tahun sehingga tahun ke 5 apabila NCD anda mencecah 55%, ia akan berhenti setakat itu!

Bagaimana NCD berfungsi? Jika anda tidak pernah menuntut sebarang ganti rugi dengan pihak insuran anda, anda akan dihadiahkan diskaun seperti berikut:

25% diskaun untuk tahun pertama
30% diskaun untuk tahun kedua
38.33% diskaun untuk tahun ketiga
45% diskaun untuk tahun keempat
55% diskaun untuk tahun kelima

dan tiada kenaikan diskaun untuk tahun keenam dan seterusnya.. cukupla dah diskaun separuh harga tu!

Jadi bagaimana ia berfungsi?

Misalnya jika anda pernah gunakan kereta anda selama setahun tandap sebarang tuntutan insuran:

Kes 1
Nilai insuran kereta anda tahun berkenaan:  RM40,000
Nilai NCD yang anda terima: 25%
Jumlah yang perlu anda bayar: RM938

Kes 2
Nilai insuran kereta anda pada tahun berkenaan: RM40,000
Nilai NCD yang anda terima: 55%
Jumlah yang perlu anda bayar: RM368

Dan jangan lupa, setiap tahun nilai insuran kereta anda akan menurun, dah jumlah yang perlu dibayar jauh lebih rendah dari tahun sebelumnya kerana NCD dan harga pasaran kenderaan anda.

Penambahan Insuran Cermin hadapan
Atau Windscreen... anda cuma perlu menambahkan 15% dari jumlah insuran anda setahun!

Lain-lain penambahan sila rujuk wakil insuran anda!

NCD boleh dipindahkan kepada kereta baru anda atau insuran baru dengan syarat kereta baru dan lama mestilah keduanya atas nama anda! Jadi jika anda pemandu yang mempunya NCD, tak perlulah risaukan insuran kereta baru anda.


Setelah melakukan sedikit kajian dan pemerhatian di perbincangan forum-forum internet, di dapati kebanyakan pengguna mengesyorkan menggunakan insurans kenderaan berasaskan ‘Takaful‘ seperti Takaful Ikhlas dan Takaful Malaysia ataupun mana-mana penyedia insurans yang mempunyai nama ‘Takaful‘. Ini kerana insurans yang bersifatkan takaful adalah lebih menepati syariat Islam dan bebas daripada unsur riba. Malahan harga bayaran insurans kenderaan sama sahaja di antara kesemua Penyedia Khidmat Insurans. Jadi adalah lebih baik mengambil insurans yang terbaik di antara yang terbaikkan.

Contoh under-insured yang senang difahami ;

1. sebuah kereta bernilai RM100,000. sum insured cuma RM70,000 - atau 7/10 @ 70%.
- bila berlaku kemalangan dan katakan kos pembaikan RM10,000, maka insurans akan bayar cuma 7/10 atau RM7,000. ini kerana premium dibayar cuma 7/10 saja.

2. sebuah kereta bernilai RM100,000. sum insured RM80,000. - atau 8/10 @ 80%.
- kereta terbakar hangus dan total loss. oleh kerana sum insured cuma 80%, maka insurans cuma membayar 80% saja atau RM80,000.

Untuk no 1 saya bagi kan fomula nya sekira berlaku under insured dan average clause diguna pakai untuk pengiraan tuntutan insuran.....

kos pembaikan x nilai insuran / nilai pasaran = bayaran yg akan dijelaskan oleh sykt insuran. Perbezaan nya di tanggung oleh pemilik kenderaan.

(cost of repair x insured value/ market value = amount borne by insurance company. The different from own pocket)

10000 x 70000 / 100000 = 7000. 3000 dari poket pemilik

Tetapi fomula ini tidak diguna pakai untuk tuntutan total loss atau kecurian. dalam kes in jumlah pampasan ialah nilai insuran atau nilai pasaran mana satu yang paling rendah..... lebih kurang macam tu lah.... nak cerita panjang sgt kena buka kelas..... off and on saya akan cuba mencelah.


(a) Cara ingin tahu nilai premium insurans kereta anda ;
- Kalkulator premium kenderaan peribadi kami membolehkan anda mengira jumlah premium insurans yang akan dibayar oleh anda bila anda mengambil insurans bagi kenderaan anda. Premium ini berubah bergantung kepda perincian polisi seperti jenis perlindungan, kapasiti enjin, diskaun tiada tuntutan dan manfaat tambahan.
Sila klik link di bawah ;

http://www.insuranceinfo.com.my/help_and_advice/useful_tools/car_premium.php?intPrefLangID=2


(b) Cara untuk tahu nilai Insurans kereta anda apabila memperbaharui insurans (Secondhand) ;

- Kalkulator Memperbaharui Insurans

Sila klik link di bawah ;

http://www.einsuran.com/B001001.aspx

(c) Untuk tahu harga pasaran kenderaan anda boleh mencuba di ;
Sila klik link di bawah ;

http://www.autoclaims.com.my/agv1/home.php

-Masukkan data maklumat kenderaan yang dikehendaki.

(d) 5 perkara yang perlu anda tahu mengenai insurans dan cukai jalan(roadtax)


Masa- Pasti ramai di antara anda akan memperbaharui cukai jalan pada saat akhir. Mungkin paling awal pada minggu yang terakhir. Mungkin ada juga yang memperbaharui cukai jalan selepas tamat tempoh. Sebenarnya, cukai jalan boleh diperbaharui 60 hari sebelum tarikhnya tamat. Ini akan memudahkan lagi anda untuk merancang masa yang sesuai untuk pergi memperbaharuinya tanpa mengganggu kerja harian. Anda boleh merujuk geran kereta sekiranya anda berasa tidak yakin.

Urusan-  Pada kebiasaannya, anda akan menyerahkan 100% kepada ejen takaful/insurans untuk menyelesaikan segala urusan sehingga memperoleh roadtax. Anda dinasihatkan untuk menyemak maklumat perlindungan takaful/insurans yang anda ambil supaya tidak diperguna. Selaku pengguna, anda berhak untuk mendapatkan segala maklumat berkenaan perkhidmatan yang anda bayar, seperti jenis perlindungan, sum-insured (jumlah perlindungan), NCD (non-claim discount) dan yang paling penting premium perlindungan takaful/insurans kenderaan.

Jumlah perlindungan-  Jumlah perlindungan takaful/insurans adalah hak anda untuk tentukan, bukan ejen. Anda dinasihatkan untuk memilih jumlah yang bersesuaian dengan harga semasa kenderaan. Cara paling selamat untuk mengetahui harga semasa kenderaan adalah dengan menghubungi pihak bank. Ini kerana pihak bank akan mengemas kini harga kereta setiap 3 bulan sekali. Cara seterusnya adalah mendapatkan maklumat daripada kedai kereta terpakai. Mereka mempunyai perkiraan harga kereta tersendiri. Dan cara termudah untuk mengetahui harga semasa ialah dengan mencari harga purata sesebuah kenderaan.

Below/Over insured- Tidak guna untuk meletakkan jumlah perlindungan yang tinggi kerana sekiranya berlaku claim, anda hanya boleh membuat tuntutan mengikut harga semasa(over insured). Sebaliknya, sekiranya anda meletakkan harga perlindungan kereta anda di bawah harga semasa, apabila berlaku tuntutan, syarikat hanya akan meluluskan sehingga jumlah yang anda insuranskan(below insured). Tetapi sesetengah syarikat masih boleh mengambil kira sekiranya perbezaan jumlah perlindungan dengan harga semasa tidak terlalu jauh sekitar 5%-10%. Amat penting untuk anda mengetahui harga semasa kenderaan anda.

Faedah- Anda juga perlu mengetahui mengenai faedah yang anda dapat sekiranya mengambil insurans daripada mana-mana syarikat. Ini adalah untuk mengelakkan anda daripada ditipu. Bandingkan faedah-faedah yang diberikan oleh beberapa buah syarikat kemudian buatlah keputusan yang anda rasakan paling sesuai. Antara contoh faedah adalah sepeti diskaun atau bonus apabila tidak berlaku kemalangan pada satu tahun tempoh perlindungan dan


7.  Cukai Jalan / Road Tax

Kadar Cukai Jalan (Road tax) ditentukan oleh beberapa perkara seperti berikut: -
  • Jenis pemilikan (individu/syarikat)
  • Jenis kenderaan (Engin desel/petrol)
  • Kapasiti Enjin/CC
  • Kawasan (Semenanjung,Sabah,Sarawak)

(a) KADAR LESEN KENDERAAN MOTOR (LKM) MALAYSIA

GARIS PANDUAN PENGIRAAN KADAR LESEN KENDERAAN MOTOR (LKM) BAGI KENDERAAN DI SEMENANJUNG MALAYSIA, SABAH DAN SARAWAK (PINDAAN SELEPAS BAJET 2009) [as at 29 Mei 2011]


1. SEMENANJUNG MALAYSIA, PULAU PANGKOR & PULAU LANGKAWI

1.1 SEMENANJUNG MALAYSIA

1.1.1 Motosikal
Kod kegunaan : AA (Motosikal)

i. LKM bagi motosikal dengan kapasiti enjin 150ccdan ke bawah dikekalkan pada kadar sedia ada.
ii. Kadar LKM bagi motosikal dengan kapasiti melebihi 150cc adalah ditetapkan pada kadar tetap seperti berikut:-

Kapasiti Enjin Kadar
151cc hingga 200cc  ---->RM 30.00
201cc hingga 250cc ----> RM 50.00
251cc hingga 500cc ----> RM 180.00
501cc hingga 800cc ---->RM 250.00
Melebihi 800cc  ---->RM 350.00

1.1.2 Motokar Saloon Persendirian Milik Individu
Kod Kegunaan : AB (Individu) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau

i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah
dikenakan kadar tetap (flat) seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah ----> RM 20.00
1001cc hingga 1200cc  ---->RM 55.00
1201cc hingga 1400cc ---->RM 70.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 90.00

ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc    ----> RM 200.00 RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc ----> RM 280.00 RM 0.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc ----> RM 380.00 RM 1.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga3000cc  ----> RM 880.00 RM 2.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc           ----> RM 2,130.00 RM 4.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc

1.1.3 Motokar Saloon Persendirian Milik Syarikat
Kod Kegunaan : AC (Syarikat) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau
i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah dikenakan kadar tetap (flat) seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah  ---->RM 20.00
1001cc hingga 1200cc  ---->RM 110.00
1201cc hingga 1400cc  ---->RM 140.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 180.00

ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc  ---->RM 400.00 RM 0.80 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc  ---->RM 560.00 RM 1.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc  ---->RM 760.00 RM 3.00 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga 3000cc  ---->RM 2,260.00 RM7.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc R ---->M 6,010.00 RM13.50 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc

1.1.4 Kenderaan Persendirian Selain Motokar Saloon Milik Individu Dan Syarikat
Kod Kegunaan : AD (Individu) AE (Syarikat) Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau

i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah dikenakan kadar tetap(flat) seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar
1000cc dan ke bawah ----> RM 20.00
1001cc hingga 1200cc ----> RM 85.00
1201cc hingga 1400cc  ---->RM 100.00
1401cc hingga 1600cc  ---->RM 120.00

ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif
1601 hingga 1800cc  ---->RM 300.00 RM 0.30 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc
1801cc hingga 2000cc ---->RM 360.00 RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc
2001cc hingga 2500cc  ---->RM 440.00 RM 0.80 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc
2501cc hingga 3000cc  ---->RM840.00 RM1.60 untuk setiapperbezaan cc berbanding 2500cc
Melebihi 3000cc ---->RM 1,640.00 RM1.60 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc


(b) UNTUK PULAU PANGKOR dan PULAU LANGKAWI SABAH DAN SARAWAK 

Download di :

http://portal.jpj.gov.my/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=13&Itemid=3

(c) Contoh Pengiraan Cukai Jalan ;

Lihat CC pada Sijil Perakuan Pendaftran Pengankutan anda ;

Hyundai Elentra(2012) = 1797cc

(d) Cara kira Manual : Lihat Jadual di atas ;

” ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:

Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif 1601 hingga 1800cc = RM 200.00, RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc  “

1797cc – 1600cc = 197cc

107cc x RM0.40 = RM78.80

Jumlah Sebenar = RM200.00 + RM78.70 = RM 278.80

Cara kira Automatik :


- Masukkan nilai cc kenderaan anda dan tekan Calculate.
- Nilai cc (taip) jika 1.5cc = 1500, 1.8 = 1800

Sila klik link dibawah ;

http://www.autoworld.com.my/v2/tools/roadtax.asp



8. Kadar Bayaran Bagi Pelesenan Kenderaan(Registration Fee)


Jadual kadar bayaran yang ditetapkan bagi urusan yang melibatkan perlesenan dan pendaftaran kenderaan.

Bil

(Kadar Bayaran)

(Kadar Bayaran)



1




Motokar < 1500 cc
150.00
200.00

Motokar > 1500 cc
300
350

Motokar Syarikat
500.00
550.00

Motosikal
5.00
20.00

Lori/Jentera
60.00
110.00

Kenderaan Badan Berkanun
500.00
550.00




2




Motokar < 1500 cc
150.00
200.00

Motokar > 1500 cc
300.00
350.00

Motokar Syarikat
500.00
550.00

Motosikal
300.00
320.00

Lori/Jentera
50.00
110.00

Kenderaan Badan Berkanun
500.00
550.00




3
Pertukaran Nombor Pendaftaran (interchange)
200.00


(tanpa gantian LKM)






4.
Pertukaran Nombor Pendaftaran (interchange)
210.00


(dengan gantian LKM)






5.
Salinan Perakuan Pendaftaran Kenderaan



Motokar/Jentera
50.00


Motosikal
20.00





6.
Permohonan Maklumat Kenderaan



Maklumat Terhad



- Pemilik
10.00


- Insurans
10.00





7.
Tukar Hakmilik Kenderaan



Motosikal
3.00
150.00

Motokar
100.00
23.00

Kenderaan Perdagangan
40.00
90.00

Kenderaan Off Road
100.00
150.00




8.
Pembatalan Tuntutan Hak Milik
Percuma





9.
Pindaan Data



tukar enjin, tukar bahan bakar
Percuma





10
Pembetulan Data
Percuma





11
Permohonan Pengesahan Rekod
Percuma





12
Pembatalan Pendaftaran Kenderaan
Percuma





13
Semakan Senarai Hitam
Percuma





14
Permohonan Baru Lesen Kenderaan Perdagangan Motor (Trade Plate) 1 tahun



- 1 tahun
700.00


- 6 bulan
350





16
Permohonan Baru Lesen Kenderaan Perdagangan Motor (Trade Plate - Motorsikal ) 1 tahun



- 1 tahun
240.00


- 6 bulan
120.00





17
Salinan Lesen Kenderaan Motor



- Motokar / Lori / Jentera
50.00


- Motosikal
20.00


Sumber :

http://portal.jpj.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=97%3Akadar-bayaran-bagi-pelesenan-kenderaan&catid=6%3Akenderaan&Itemid=42&lang=en




Kat bawah ni kawan uploadkan cara nak beli atau daftar nombor kenderaan.  Pengalaman kawan daftar nombor semasa kena bayar RM210. Sepuluh ringgit tu memang wang pendaftaran ler...

KATEGORI NOMBOR PENDAFTARAN

NOMBOR-NOMBOR BERNILAI UTAMA

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10










NOMBOR-NOMBOR MENARIK
11
12
13
14
15
16
17
18
19
22
28
33
38
55
66
77
88
99
111
222
333
555
666
777
888
999
1111
2222
3333
5555
6666
7777


8888

9999



NOMBOR-NOMBOR POPULAR
20
21
23
24
25
26
27
29
30
31
32
34
35
36
37
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
100
200
300
400
500
500
700
800
900
1000
1001
1122
1221
1133
1331
1155
1551
1166
1177
1771
1188
1881
1199
1919
1991
2000
2002
2020
2211
2112
2233
2332
2255
25225
2552
2266
2662
2277
2727
2772
2288
2828
2882
2299
2929
2992
3000
3003
3030
3300
3131
3113
3322
3232
3223
3355
3535
3553
3366
3636
3377
3773
3388
3838
3399
3939
3993
4000
5000
5005
5515
5115
5522
5533
5353
5335
5566
5665
5577
5775
5588
5885
5599
5995
5000
5006
6611
6116
6622
6633
6336
6655
6556
6677
6776
6688
6868
6886
6699
6969
6996
7000
7007
7070
7711
7171
7117
7722
7227
7733
7373
7755
7557
7766
7667
7788
7878
7887
7799
7997
8000
8008
8811
8181
8118
8822
8228
8833
8383
8338
8855
8558
8866
8668
8877
8778
8899
8989
8998
900
9009
9911
9119
9922
9229
9933
9339
9955
9559
9966
9696
9669
9977
9779
9988
9898
9889




Mana-mana nombor pendaftaran lain yang menerima tempahan adalah termasuk di bawah kategori ini 

NOMBOR-NOMBOR SEMASA
Bermaksud suatu nombor pendaftaran dari kategori selain di atas.

Dokumen yang perlu dikemukakan
NOTA : Semua dokumen hendaklah diisi ke dalam sampul surat , ditulis di luar sampul surat :"

TEMPAHAN NOMBOR PENDAFTARAN " 
dan dimasukkan ke dalam peti tempahan yang disediakan.

PERMOHONAN MENYERTAI TEMPAHAN NOMBOR PENDAFTARAN SECARA TAWARAN
1.     Bayaran perkhidmatan RM 10.00.
2.     Bayaran deposit 50% daripada harga tempahan  dan dikemukakan dengan bank draf/ kiriman wang/ wang pos atas nama "Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan Malaysia".
3.     Salinan Kad Pengenalan Pemohon ( individu/syarikat) yang disahkan .
4.     Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .
5.     Sampul surat bersetem dan beralamat sendiri.

PERMOHONAN MENDAPATKAN NOMBOR PENDAFTARAN SECARA PILIHAN
1.     Slip Bayaran yuran perkhidmatan RM10
2.     Salinan Kad Pengenalan Pemohon / identiti pengenalan diri (pasport)
3.     Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .

PERMOHONAN MENDAPATKAN NOMBOR PENDAFTARAN (KELULUSAN KHAS)
1.     Surat Permohonan
2.     Salinan Kad Pengenalan Pemohon / identiti pengenalan diri (pasport)
3.     Salinan Sijil Perakuan Pendaftaran Syarikat (Borang 9 atau Borang 13 ) dan Borang 49 yang disahkan oleh Pendaftar Syarikat / Setiausaha Syarikat atau salinan Sijil Pendaftaran Perniagaaan ) .

Keputusan
PERINGATAN : Pemohon yang berjaya dilarang sama sekali memberi/menjual nombor pendaftaran mereka kepada orang lain kecuali dengan pertimbangan khas dari Pengarah Negeri seperti kes pertukaran daripada ibu/bapa kepada anak, suami/isteri/anak dan individu kepada syarikat di mana ia menjadi Lembaga Pengarah.
1.     Surat keputusan akan dikeluarkan kepada pemohon yang berjaya dan tidak berjaya. 
2.     Bagi pemohon yang tidak berjaya,deraf bank/kiriman wang/wang pos akan dikembalikan. 
3.     Senarai nama dan nombor identiti pengenalan diri pemohon yang berjaya akan dipamerkan di JPJ Negeri/Cawangan yang menawarkan nombor pendaftaran tersebut.
4.     Pemohon yang berjaya hendaklah menjelaskan bayaran penuh dalam tempoh 30 hari dari tarikh surat keputusan
5.     Pemohon yang telah menjelaskan bayaran hendaklah mendaftarkan nombor tersebut dalam tempoh TIGA (3) bulan dari tarikh bayaran dijelaskan
6.     Pemohon yang berjaya yang tidak menjelaskan bayaran penuh  dalam tempoh yang ditetapkan atau tidak mendaftarkan nombor pendaftaran yang ditawarkan dalam  tempoh yang ditetapkan, maka nombor pendaftaran tersebut akan ditarik balik dan ditawarkan kepada pemohon lain yang berminat.
7.     Penangguhan pendaftaran adalah tidak dibenarkan
8.     Keputusan Jawatankuasa Pengurusan Nombor Pendaftaran adalah muktamad

HARGA TEMPAHAN
Harga tempahan minima bagi setiap nombor pendaftaran tertakluk kepada kategori nombor seperti berikut :
1.     Nombor Bernilai Utama RM10,000
2.     Nombor Menarik RM 2,000
3.     Nombor Popular RM 300
4.     Nombor Semasa RM 200

MAKLUMAT TAMBAHAN
1.     Tempahan nombor pendaftaran boleh dibuat dimana-mana JPJ Negeri.  Masukkan sampul surat permohonan ke dalam peti tempahan mengikut nama Negeri yang dipamerkan pada peti tempahan.
2.     Iklan tawaran tempahan nombor pendaftaran lain-lain Negeri akan dipamerkan di semua pejabat JPJ Negeri/ Cawangan
3.     Tempoh tempahan akan ditutup pada jam 12.00 tengahari pada hari terakhir tawaran dibuka
4.     Bayaran yuran perkhidmatan RM10 boleh dibayar dimana-mana pejabat JPJ Negeri/ Cawangan

Sumber :
http://busuk.org/ping/view/40953


10.  Harga Kereta Susut Nilai 


Just nak share mengenai berapa harga kereta turun (susut nilai @depreciation) setelah kita guna kereta selapas 5 tahun:
  • Kiraan ini berdasarkan jenama Honda, Perodua, Toyota, Proton dan Kia
  • Honda adalah jenama yang paling kurang susut nilai iaitu hanya 32% dan diikuti oleh Perodua at 33%. Maknanya kedua-dua jenama ini memberi nilai yang agak baik apabila kita hendak jual kembali or trade-in
Manakala Kia pula harganya jatuh lebih daripada 50%. Memang ini perlu kita ambil kira apabila kita membeli sesuatu produk. By the way, jenama Kia semakin menyerlah di Amerika Syarikat dan juga Eropah. Maybe selepas ini, Kia akan lebih diminati oleh rakyat Malaysia


11. Soalan Lazim Ditanya



Soalan:

 Apakah dokumen yang diperlukan oleh pihak Bank untuk pinjaman pembelian kereta?

Jawapan:
Selalunya, 4 dokumen ini sudah memadai
1. Salinan IC
2. Salinan Lesen Memandu*
3. Salinan Slip Gaji  (3 bulan)
4. Salinan Bank Statement (terbaru)

*Sekiranya anda belum lagi mempunyai lesen memandu kereta yang sah, lesen kelas D, anda masih boleh memohon pinjaman kereta melalui 2 cara berikut:

1. Pinjaman dengan AMBANK. Selain salinan IC, Penyata gaji 3 bulan dan penyata bank terkini, anda hanya perlu menyertakan dua keping gambar bersaiz IC anda.

2. Dalam kes permohonan pinjaman yang memerlukan penjamin, jika penjamin anda mempunyai lesen memandu kereta, anda hanya perlu mengemukakan lesen penjamin anda.

Baru-baru ini, melalui pengalaman membuat pinjaman bank untuk pembeli saya, ada kes-kes tertentu, MAYBANK melepaskan pinjaman pembeli yang hanya memiliki lesen motorsikal sahaja.



Soalan:
Saya bercadang ingin membeli Myvi, berapa bayaran bulanan kereta Myvi saya?

Jawapan:

Bayaran bulanan dikira berdasarkan kepada 3 perkara asas berikut:
1. Jumlah pinjaman anda
Lebih tinggi jumlah pinjaman, lebih tinggi bayaran bulanan.

2. Kadar faedah semasa bank
Lebih tinggi kadar faedah bank, lebih tinggi bayaran bulanan.

3. Tempoh masa pembayaran balik
Lebih pendek tempoh masa bayaran balik, lebih tinggi bayaran bulanan.

Pembayaran pinjaman sewa beli dikira mengikut kaedah garis lurus yang mudah (simple straight-line).

Contoh:
Katalah anda bercadang membuat pinjaman Myvi anda rm40,000 dalam tempoh masa 9 tahun. Kadar faedah semasa 3.75%.

Sekarang anda tahu 3 perkara asas yang disebutkan di atas:
1. Jumlah pinjaman anda rm40,000
2. Kadar faedah semasa bank 3.75%
3. Tempoh masa pembayaran balik 9 tahun

Pengiraan:

Jumlah pinjaman anda: rm40,000
Jumlah keseluruhan faedah 9 tahun adalah: rm40,000 x 3.75% x 9 tahun = rm13,500
Jumlah kos pemilikan anda: Jumlah keseluruhan faedah + Jumlah pinjaman = rm40,000 + rm13,500 = rm53,500

Maka; bayaran bulanan anda = Jumlah kos pemilikan bahagi dengan Jumlah bulan bayaran semula:
rm53,500 bahagi (9 tahun x 12) = rm53,500 / 108 bulan = rm495.37 / bulan.

Atau, anda cuma perlu masukkan nilai sahaja, sistem akan kira untuk anda, klik web dibawah:

CALCULATOR ANDA. MAYBANK. KLIK DI SINI.



Soalan:
Saya bercadang nak beli Viva, berapa kadar faedah terkini?

Jawapan:
Secara umumnya, kadar faedah berbeza mengikut:
1. Brand kereta
2. Tempoh pinjaman
3. Bank

1. Brand kereta
Secara umumnya:
A. Kereta Nasional, Proton dan Perodua, kadar faedahnya adalah:
3.50% untuk pinjaman 5 tahun
3.65% untuk pinjaman 7 tahun
3.75% untuk pinjaman 9 tahun

B. Kereta Continental, Jepun dan Korea, kereta recond AP, kadar faedahnya:
3.20% untuk pinjaman 5 tahun
3.35% untuk pinjaman 7 tahun
3.50% untuk pinjaman 9 tahun

C. Untuk menarik pembeli, terdapat brand dan model tertentu yang menawarkan faedah yang lebih rendah atau tiada faedah langsung, contohnya Naza Spectra, BMW, Chevrolet, melalui skim Credit mereka sendiri. Misalnya, BMW Credit menawarkan kadar faedah 1.38% untuk kereta mereka.

2. Tempoh pinjaman
Seperti yang ditunjukkan di atas, lebih lama tempoh jangkamasa pinjaman kebih tinggi kadar  faedah yang dikenakana oleh pihak Bank.

3. Bank
A. Bank Nasional, kakitangan Kerajaan sahaja, kereta Nasional 3.50% - 3.75%
B. Maybank, Ambank, kakitangan Swasta dan Kerajaan, Perodua 3.50% - 3.75%
C. Bank Rakyat, kakitangan Kerajaan sahaja, Perodua 4.15%, Proton 4.15%
D. Bank Islam, kakitangan Swasta dan Kerajaan, Graduan Skim, Perodua 3.83%, Proton 3.83%

Ketiga-tiga faktor di atas mempengaruhi kadar faedah setiap pembelian kereta baru.

Untuk pembelian kereta terpakai (second-hand) melalui syarikat-syarikat kereta terpakai, kadar faedahnya lebih tinggi, terkini antara 4.00% hingga 6.0%, bergantung kepada model kereta, kekuatan status pembeli, bank dan usia kereta berkenaan. Lebih tua usianya, lebih tinggi kadar faedahnya.



Soalan:
Gaji saya rm1,800, bolehkah saya beli Persona 1.6 Auto M-Line metallic full loan?

Jawapan:
Kebiasaannya, pinjaman diluluskan berdasarkan bayaran bulanan dan gaji bersih anda. Jumlah bayaran bulanan tersebut tidak melebihi 1/3 atau 33% dari gaji bersih anda.

Harga Persona 1.6 (A) M-Line metallic rm53,300. Pada kadar 3.99%, pinjaman rm53,300, tempoh 9 tahun, bayaran bulanan adalah rm670.

1/3 atau 33% dari rm1800 = rm600.

Oleh kerana rm670 melebihi 1/3 dari gaji rm1,800,  pembelian 100% adalah tidak mungkin.  Kecuali dalam kes-kes tertentu, misalnya pemohon adalah kakitangan kerajaan, kelonggaran akan diberikan jika lebihan itu adalah kecil.

Sebagai pilihan lain, anda boleh menggabungkan pendapatan anda dengan salah satu dari 3 penjamin yang mempunyai pendapatan tetap:
1. Ayah
2. Mak atau
3. Pasangan anda (Suami / isteri)

Pendapatan penjamin di atas, akan digabungkan dengan pendapatan anda. Sekiranya gabungan pendapatan itu melebihi 1/3 atau 33% dari kadar bayaran bulanan kereta anda, anda boleh mendapatkan nilai pinjaman yang dikehendaki.


Soalan:
Saya cukup berminat dengan MyVi SE. Boleh tak saya mendapat pinjaman 100% untuk MyVi 1.3 (A) SE?


Jawapan
:
Mengikut Prosedur Standard Operasi bank (Bank's Standard Operating Procedure), jumlah pinjaman kereta baru hanya untuk pembiayaian 90% dari harga kereta tersebut, 10% lain perlu dibayar sebagai duit muka oleh pembeli.

Tetapi, sekiranya anda kakitangan kerajaan atau badan berkanun (MARA, TNB etc), dengan gaji melebihi 1/3 atau 33% daripada bayaran bulanan tersebut, anda layak/ boleh mendapatkan melalui skim potongan gaji dengan BANK RAKYAT tetapi kadar faedah 4.25%. Satu kadar yang tinggi berbanding dengan bank-bank lain. MAYBANK misalnya menawarkan kadar faedah 3.50% - 3.75%.

Dan, potongan ini selalunya hanya dibenarkan jika anda belum lagi membuat penolakan potongan gaji untuk pinjaman lain. Jika anda sudah melakukannya, anda masih boleh membuat pembiayaan 100% dengan Bank Rakyat, dengan syarat jumlah bayaran tersebut tidak melebihi 60% balance gaji anda.

Jika anda kakitangan swasta, anda seorang Graduan yang baru setahun atau dua tahun bekerja, Bank Islam juga menawarkan pinjaman 100% untuk semua model, termasuk MyVi SE, tertakluk kepada syarat kelayakan gaji anda.

Bank selain BANK RAKYAT dan BANK ISLAM, anda tidak boleh mendapatkan pinjaman 100% untuk MyVi SE. Untuk kakitangan swasta, hanya model yang harganya lebih rendah dari nilai pinjaman 90% model tertinggi sahaja boleh mendapat pinjaman 100%. Kaedah ini selalunya disebut 'mark-up model' dan 'mark-up aksesori'. Melalui kaedah ini, pembelian MyVi (A) standard akan dibuat dengan pinjaman MyVi SE (A).

Atau, jika hanya terdapat satu spesifikasi sahaja, contohnya MyVi 1.0 (M), nilai pinjaman akan dinaikkan melalui tambah-nilai aksesori.

Kenapa MyVi SE tidak boleh dapat pinjaman 100%?

Jawapannya, MyVi SE adalah spesifikasi yang paling tinggi dan lengkap aksesorinya, sebab itulah 'mark-up model' atau 'mark-up aksesori' tidak boleh dilakukan.

Mark-up loan hanya boleh diguna-pakai untuk spesifikasi Myvi standard dan Myvi Premium sahaja, dengan mark-up loan kepada MyVi SE.

Jadi sekiranya anda bukan kakitangan Kerajaan atau badan berkanun tertentu dan bukan seorang graduan yang baru setahun dua bekerja, untuk membeli MyVi SE, anda perlu mengeluarkan 5% - 10% duit muka. Kecuali dalam tempoh-tempoh promosi tertentu, jika Perodua memberi diskaun sehingga rm5,000 kepada model MyVi. Memandangkan MyVi adalah model yang sangat laris dan popular, kemungkinan ini tidak mungkin berlaku.



Soalan:
Kenapa saya memerlukan penjamin?

Jawapan:
Selalunya, kerana beberapa faktor berikut:
1. Gaji anda tidak mencukupi 1/3 dari bayaran bulanan kereta anda.
2. Anda berumur bawah 24 tahun. Dalam kes yang kuat, contohnya anda kakitangan Kerajaan dengan gaji yang kuat, anda dikecualikan dari penjamin.
3. Gaji anda tidak tetap. Contohnya gaji yang berdasarkan komisyen.
4. Rekod bayaran terdahulu anda tidak memuaskan. Nama anda tersenarai dalam CTOS atau CCRIS.



Soalan:
Siapa yang boleh jadi penjamin saya?

Jawapan
:
Sekarang, hanya:
1. Ayah
2. Emak
3. Suami atau isteri
4. Adik beradik
5. Ipar duai

Yang mempunyai pendapatan tetap sahaja yang dibenarkan menjadi penjamin anda.

Tidak seperti tahun 90an dahulu, kawan-kawan boleh jadi penjamin. Sekarang tidak boleh.


Soalan
:
Blacklist boleh mohon pinjaman?

Jawapan:

1. Blacklist
Blacklist adalah kerana kegagalan anda, atau orang yang anda jamin, membayar hutang Bank, atau hutang Kerajaan, hutang MARA, atau Institusi  Perniagaan seperti Courts Mammoth, Singer dan sebagainya. Dan kes ini telah dibawa ke mahkamah.

Kes-kes seperti di atas, Bank tidak mungkin meluluskan permohonan anda.

2. CTOS (Credit Tip Off Services)
CTOS adalah satu badan bebas yang memiliki rekod kurang baik individu dalam pembayaran hutang-hutang seperti hutang kredit kad, hutang kereta, hutang rumah dan sebagainya.  Nama anda mungkin anda dalam senarai CTOS jika anda lambat membayar hutang-hutang anda.

Dalam kes-kes seperti di atas, terutamanya kelewatan itu tidak begitu kritikal, permohonan anda mungkin diluluskan oleh Bank. Selalunya dalam kes-kes begini, pihak Bank akan meminta penjamin.  Pinjaman akan dikurangkan dari jumlah yang diminta, kadar faedah lebih tinggi dari yang standard.

3.  CCRIS (Central Credit Reference Information Systems)
Sama seperti CTOS, bezanya dua badan yang berbeza. Lulus atau tidak permohonan pinjaman anda, bergantung kepada kelewatan dan nilai tunggakan tersebut.

Untuk kes-kes CTOS dan CCRISB yang tidak kritikal, brand-brand tertentu seperti Hyundai, Nissan, Toyota, Perodua, BMW misalnya, mereka mempunyai Institusi Credit mereka sendiri untuk pembiayaan pinjaman mereka dengan kadar faedah yang kompetitif dengan kadar faedah Bank. Perodua dan Toyota dengan Toyota Capital,  Hyundai  dan BMW dengan BMW Credit, Nissan dengan Tan Chong Capital.

BERITA BAIK!
Kakitangan Kerajaan masih boleh membuat pinjaman kereta walaupun nama anda termasuk senarai BLACKLIST. Ambank menyediakan skim melalui penolakan gaji melalui Biro Angkasa, syaratnya, bayaran bulanan kereta tidak melebihi 60% dari gaji bersih anda, dan jumlah Blacklist tidak melebihi rm25,000-



Soalan
:
Saya tidak mempunyai lesen memandu kereta, boleh tak saya buat pinjaman kereta?

Jawapan:
Ya, anda boleh buat pinjaman kereta anda. Syaratnya sediakan seorang penjamin yang mempunyai lesen memandu kereta, anda hanya perlu mengemukakan lesen penjamin anda. Itu sahaja.

Sumber : http://allcarnegotiator.weebly.com/information.html


11. Kalkulator Finance dan Insurans 

Automatik :


http://auto.bernama.com/calc.htm

Manual :

Harga kete : RM50,000
Deposit : 10% = RM5,000
Jumlah loan : RM45,000
Jumlah tahun utk buat pembayaran : 5 tahun
Peratus interest : 4%

interest setahun = Jumlah loan x Peratus interest
= RM45,000 x 4% = RM1,800

interest utk 5 tahun = Jumlah thn utk buat pembayaran x interest setahun
= 5 tahun x RM1,800 = RM9,000

Jumlah sebenar yg dihutang dgn bank = RM9,000 + RM45,000 = RM54,000

Jumlah bulan dalam 5 tahun = 60 bulan

Jumlah bayaran sebulan kpd bank = RM54,000 bahagi 60 = RM900


12. Kos Tersembunyi



13. Cara Kira Gaji Bersih



Rata rata masih ramai lagi yang keliru dengan istilah gaji yang digunakan. Kesilapan memberi maklumat gaji akan menyebabkan kesilapan dari segi kiraan kasar untuk kelayakan pinjaman.

Gaji Pokok ialah gaji asas yang diperolehi pada setiap bulan.

Elaun Tetap ialah elaun yang diperolehi setiap bulan tidak termasuk elaun memangku, elaun lebih masa , tunggakan gaji dan bonus.

Gaji Kasar ialah jumlah Gaji Pokok dan kesemua elaun tetap atau tidak tetap diperolehi pada bulan tersebut.

Gaji Bersih adalah jumlah Gaji Kasar setelah ditolak dengan POTONGAN TETAP pada setiap bulan.

Maklumat yang diperlukan untuk kiraan kelayakan GAJI POKOK + ELAUN TETAP sertaPOTONGAN TETAP sahaja.

Ini laman web menarik untuk tahu GAJI BERSIH setelah potongan TETAP ( EPT@KWSP dan SOCSO)

http://www.payroll.my/



14. Analisa Kereta


Contoh Kereta Terbaru Dilancarkan di Malaysia ;

(a) Hyundai/ Inokom



http://www.hyundai.com.my/v2/


Segmen C, Hyundai MD Elantra (bakal menggunakan lencana Inokom) yang baru-baru ini telah diperkenalkan lebih awal kepada media. Berikut ialah senarai harga dan varian yang ditawarkan untuk pilihan pelanggan

1.6MT Standard (RM86,888.00)
1.6AT Standard (RM91,888.00)
1.6AT High Spec (RM96,888.00)
1.8AT Premium (RM111,888.00)
Kesemua harga yang dinyatakan adalah harga di atas jalan termasuk insuran. Menurut Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) yang bertindak selaku pengedar sah rasmi kenderaan berjenama Hyundai di Malaysia, pelancaran rasmi model pada 6 April depan dan para pelanggan boleh melihatnya lebih dekat di semua bilik pameran Hyundai berdekatan mulai tarikh tersebut


Contoh pilihan ;

Gaji bulanan = RM2700.00 (Bersih)

Hyundai MD Elantra 1.6AT High Spec

- Basic Car Price = RM93781.00
Sum Insured = RM 93, 000
- Insurance 1 Year = RM 2667.00
Road Tax 1 Year = RM 90 ( 1591 cc )
- Registration Fee = RM300.00
- Ownership Claim Fee = RM50.00

Jumlah = 
(RM96,888.00) On The Road

Downpayment = RM 20000.00

Kadar Faedah = 2.7%

Bayaran Bulanan (9 Tahun)  = RM884.92

Adakah saya layak ?

1/3 atau 33% dari RM2700 = RM900.

Oleh kerana RM884.92 tidak  melebihi 1/3 dari gaji RM2700.00 iaitu RM900.00,  maka saya LAYAK.








14. Panduan Prosedur Membeli



Semua orang ingin memiliki kenderaan sendiri. Bergantung kepada kemampuan kewangan sendiri sama ada membeli kenderaan baru atau terpakai. Biarpun membeli kenderaan baru menyeronokkan bukan sahaja dapat menikmati pemanduan secara selesa dan menyenangkan, tetapi jika tidak berhati-hati, kenderaan yang baru dibeli itu akan menimbulkan masalah.
1.Ketika membuat tempahan
·         Tempahan hendaklah dibuat dengan menggunakan cek atau bank deraf. Bayaran tunai tidak digalakkan.
·         Pastikan setiap bayaran yang dibuat diberikan resit rasmi syarikat serta merta sebagai mengakui penerimaan bayaran.
·         Pastikan borang tempahan diisi dengan betul seperti maklumat peribadi, maklumat pinjaman dan maklumat kenderaan.
·         Satu salinan yang lengkap dan ditandatangani hendaklah disimpan oleh pembeli.
·         Pembeli hendaklah membaca dan memahami keseluruhan terma dan syarat yang terkandung dalam borang tempahan.
2.Membuat pinjaman
Ketika memohon pinjaman, serahkan dokumen-dokumen berikut :
·         Salinan borang tempahan rasmi syarikat pengedar.
·         Salinan fotokopi kad pengenalan yang dicatatkan perkataan 'untuk tujuan pinjaman dengan syarikat kewangan' bagi mengelakkan penyalahgunaan salinan tersebut.
·         Salinan fotokopi lesen memandu atau sekeping gambar.
·         Slip gaji terbaru bagi tempoh tiga bulan.
·         Penyata akaun simpanan/semasa/tetap
·         Borang cukai pendapatan.
·         Borang EA.
·         Surat perlantikan tawaran kerja.
·         Borang 9, 24, 49 M & A, resolusi syarikat (jika pembelian oleh syarikat).
Apabila pinjaman telah diluluskan, sila ambil tindakan berikut :

·         Hubungi syarikat kewangan dan sahkan syarat-syarat kelulusan pinjaman seperti dicatatkan dalam surat jaminan seperti jumlah pinjaman, tempoh bayaran, kadar faedah dan jenis atau model kenderaan.
·         Semua dokumen mengenai perjanjian pinjaman ditandatangani di syarikat kewangan.
·         Tidak ada bayaran dikenakan bagi pengendalian proses pinjaman kenderaan.

Pendaftaran Kenderaan
·         Pendaftaran kenderaan hanya boleh dibuat sekiranya :
·         Bayaran penuh harga kenderaan telah dibuat (bagi pembelian tanpa pinjaman).
·         Surat Akujanji dari syarikat kewangan dikeluarkan dan bayaran muka telah dijelaskan sepenuhnya.

Untuk tujuan pendaftaran, kemukakan dokumen-dokumen berikut di Jabatan Pengangkutan Jalan :
·         Salinan fotokopi kad pengenalan pembeli yang disahkan (dicatatkan perkataan ' untuk tujuan pendaftaran kenderaan di Jabatan Pengangkutan Jalan sahaja'.
·         2 salinan JPJ K1 yang telah lengkap diisi dan ditandatangani oleh pembeli.
·         Borang pelepasan tanggungan JPJ yang lengkap diisi dan ditandatangani oleh pembeli dan juga ditandatangani oleh seorang saksi.
·         Surat jualan dari syarikat pengedar.
·         Dokumen perlindungan insurans yang berkuatkuasa yang diisi penuh dengan butir-butir pembeli dan kenderaan.
·         Surat tuntutan hak milik dari syarikat kewangan.
·         Resit tender nombor pendaftaran (jika ada).
·         Untuk mendapatkan pendaftaran segera, pembeli perlu hadir di Jabatan Pengangkutan Jalan.
·         Bayaran pendaftaran kereta, cukai jalan dan tuntutan hak milik termasuk dalam harga kenderaan yang diisytiharkan.
·         Bayaran tambahan dikenakan bagi kes-kes seperti :
·         Penukaran nombor pendaftaran yang melibatkan pengekalan nombor pendaftaran lama kepada kereta baru.

3.Semasa penyerahan kenderaan

Apabila menerima kenderaan baru, sila pastikan :
·         Kereta tersebut sempurna dan memuaskan.
·         Perkakas dan aksesori lengkap dibekalkan.
·         Buku jaminan diisi dan dicop dengan cop syarikat wakil pengedar dan ditandatangani oleh pembeli.
·         Borang penyerahan rasmi syarikat pengedar kereta hendaklah ditandatangani oleh pembeli dan wakil syarikat pengedar dan satu salinan disimpan oleh pembeli.



15. Rujukan
http://konmeiinstitution.blogspot.com

http://sharinginfoz.blogspot.com


http://driving-school.com.my


Sekian, Terima Kasih.