Keluarga SHATTIRS

Keluarga SHATTIRS
Assalamualaikum WBT

SHATTIRS Followers

Popular Posts

Thursday, June 17, 2010

Orang Kidal Lebih cerdik ?



Salam untuk semua..

Kita tahu, banyak peralatan harian seperti tombol pintu, kunci, pemutar skru, alat muzik, malah butang baju tidak dicipta untuk memudahkan orang kidal, kecuali beberapa alatan sukan. Tetapi mereka dengan mudah dapat menyesuaikan diri.

Belum pernah ditemui orang kidal gagal menggunakan peralatan yang ada. Mungkin mereka cepat belajar dan kerana itulah ramai mengatakan orang kidal lebih cerdik. Betul ke?.

Memang ramai tokoh dunia kidal, antaranya bekas Presiden Amerika Syarikat, George Bush dan ronald Reagan. Bahkan Timbalan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, Presiden Fidel Castro dari Cuba, Perdana Menteri Israel, Benyamin Netanyahu, saintis terkemuka Albert Einstein, pelukis potret Monalisa, Leonardo Da Vinci dan Michaelangelo, penyanyi Kurt Cobain dan Phil Collins adalah antara manusia kidal yang berjaya dalam bidang masing2.

Alasan kidal itu cerdik, tentulah tidak betul. Ia bergantung kepada banyak faktor - didikan, alam sekeliling, usaha, minat dan sebagainya.

Kidal tiada kaitan dengan cerdik atau tidak. Tiada sebarang bukti saintifik membenarkan pendapat itu. Namun ia bukan merupakan kecacatan.

Kidal juga tiada sebarang keistimewaan, tiada beza dengan orang lain.

Keadaan itu terjadi kerana pengaruh otak ke atas sebahagian yang lain. Menurut saintis, apabila otak kiri dominan, ia akan mengawal fungsi badan sebelah kanan. Akibatnya anggota sebelah kanan lebih berkembang dan aktif.

Pada mereka yang kidal, perkara sebaliknya berlaku. Otak kanan yang mengaktifkan setiap anggota sebelah kiri. itu saja!.

Shattirs : Bagi saya,mereka yang dianugerahi tangan kidal ini amat bijak dan cerdik,dimana mereka dapat menggunakan otak kanan dan kiri sekaligus.Maka,beruntunglah jika anda dianugerahi pasangan sebegitu rupa ~

::Gambar Menarik ::




Tanta Scan,Tanta
MESIR.


Brought to you by : shattirs

1 comment:

Nini Hartini said...

Assalamualaikum..


saya kidal..hihihi