Keluarga SHATTIRS

Keluarga SHATTIRS
Assalamualaikum WBT

SHATTIRS Followers

Popular Posts

Tuesday, February 1, 2011

TERKINI!! Krisis Mesir:

Wisma Putra Kerja Macam Budak Sekolah??




Krisis politik di Mesir semakin meruncing dan makin membimbangkan!

Terbaru, dikhabarkan Wisma Putra baru saja memberi kenyataan bahawa LIMA pegawai jabatan itu bersama Timbalan Menteri Luar, A Kohilan Pillay akan berlepas dari KLIA menuju Kaherah bagi meninjau keadaan!

Persoalannya, kenapa baru sekarang nak tinjau dan buat keputusan?

Tidakkah mereka sepatutnya lebih arif mengenai soal diplomatik dan keselamatan rakyat Malaysia di sana?

Bukankah ada Kedutaan Malaysia yang berperanan lebih pantas bertindak tanpa perlu menunggu arahan Kuala Lumpur??

Tidak cukup dengan hanya keluar TV menceceh mengatakan rakyat kita selamat di sana, tetapi kebajikan mereka bagaimana??

Menurut Twitter dari ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad sebentar tadi membidas tindakan lambat Wisma Putra dengan menyebut:

"Di Mesir bank2 tutup dah 3 hari. Masalah ketiadaan wang, makanan. Keadaan semakin mncabar. Wisma Putra baru nak hantar wakil tinjau keadaam?" (keadaan)?

Mana Anifah Aman? Kenapa ikut juga rombongan Najib Altantuya ke emiriah Arab bersatu semalam?

Tidakkah dia rasa sensitf terhadap rakyat kita yang bertarung nyawa di Mesir??

Satu lagi tindakan slogan "rakyat didaHULUkan" selepas kenaikan petrol RON 97 yang diumumkan sebentar tadi!

Sial Umno-APCO!!

Wisma Putra nilai keperluan pindah pelajar di Mesir

Timbalan Menteri Luar A. Kohilan akan berlepas ke Kaherah malam ini mengetuai sepasukan lima orang untuk menilai keadaan semasa di sana serta melihat keperluan memindah lebih 11,300 pelajar serta rakyat Malaysia, berikutan krisis politik dan hura-hara yang semakin memuncak di negara itu.

Kohilan berkata bergantung kepada keadaan, antara penilaian dan pilihan yang akan dibuat ialah mengenai sama ada pelajar dan rakyat Malaysia perlu dibawa keluar terus ke Malaysia mahupun dipindahkan ke negara berhampiran seperti Arab Saudi dan Libya.

Menurutnya antara pilihan yang akan dilihat ialah membawa atau memindahkan melalui jalan darat, laut dan udara, tetapi semuanya bergantung kepada keadaan di sana yang sentiasa berubah.

Berikutan perkembangan terbaru, beliau berkata kerajaan telah menaikkan tahap klasifikasi keselamatan yang sebelum ini kuning kepada oren kerana “situasi telah mula membahayakan rakyat Malaysia.”

“Jadi kita akan pergi ke sana dan melihat sama ada perlu membawa keluar pelajar-pelajar kita dan rakyat Malaysia atau mempunyai cara lain untuk terus memberi bantuan kepada mereka...kita akan lihat akan kesesuaian (pilihan yang ada)...kita boleh merancang macam macam cara tapi mungkin keadaan di sana agak lain sedikit,” katanya kepada pemberita di Institut Diplomasi dan Hubungan Luar (IDFR), di sini, hari ini.

Kohilan berkata pasukan tinjauan ini dianggotai oleh wakil dari Pejabat Perdana Menteri, Majlis Keselamatan Negara dan juga dari Kementerian Luar Negeri bagi menilai keadaan semasa sebelum sebarang pemindahan rakyat Malaysia dilakukan.

Brought to you by : shattirs

1 comment:

Anonymous said...

berfikir sebelum berkata2...
mcm hebat sgt org yg berkata ni
teserlah riak di dada
sume perkara nak mengata
sedangkan semua pelajar selamat sampai malaysia