Keluarga SHATTIRS

Keluarga SHATTIRS
Assalamualaikum WBT

SHATTIRS Followers

Popular Posts

Saturday, June 20, 2009

Cuti Musim Panas sudah Bermula



::Universiti Al-Azhar.Mesir ::

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد


Shattirs : Alhamdulillah,nampaknya usai imtihan sudah pun berakhir,mudah-mudahan natijah yang terbaik untuk semua Mahasiswa/wi Universiti Al-Azhar untuk sesi 2008/2009 ini.

Sejak Us Nasruddin Tantawi add blog shattirs dalam blog perjuangan beliau ,blog shattirs sudah dikenali mahupun kerap dikunjungi pengunjung dari seantero dunia.

Melalui email saya yang diletakkan didalam ruangan kenali SHATTIRS.Saya banyak menerima ulasan mahupun perkongsian dari teman-teman blogger dari seantero dunia.Kesimpulan dari email pembaca tersebut inginkan supaya blog shattirs diupdate selalu.InsyaAllah jika diizinkan Allah dan saya diberikan masa untuk mengupdate blog shattirs ini sekerap yang boleh.

Setelah imtihan berakhir untuk sementara sebelum keputusan akan diketahui kelak,semestinya banyak perancangan yang telah dan akan diatur untuk cuti musim panas pada tahun ini.Walaubagaimanpun, saya menolak untuk pulang ke Malaysia pada awal bulan 7 ini disebabkan keluarga tercinta akan datang ke bumi Ardul Kinanah ini pada bulan 11 dan selewat-lewatnya bulan 12.

Berbalik kepada tajuk entri shattirs pada kali ini,sekarang kita sudah berada didalam fatrah musim panas di bumi Mesir.Jadi,apakah perancangan sahabat mahupun sahabiah untuk diri,semestinya perancangan yang dirancang mestilah ada punya nilai tambah yang baik mahupun untuk kebaikan diri dan masyarakat,sambil tidak melupakan perjuangan dan sumbangan untuk ummah mahupun agama ISLAM.

Tahun ini juga ramai yang mahu mengunakan peluang cuti yang panjang ini untuk pulang ke tanah air tercinta.Mudaah-mudahan perjalanan selamat pulang dan kembali semula ke Ardul Kinanah ini untuk terus menggali mutiara ilmu Allah yang banyak di bumi Mesir ini yang digelar kiblat ilmu.Saya teringat ketika berbual bersama polis yang menjaga Kaabah.Antara perbualan kami :



::Manusia terlalu padat sekitar Kaabah::

Polis : Kamu dari negara mana wahai pemuda?masih belajar?kenapa kamu terlalu berani menyelam untuk sampai ke pintu Kaabah dan Multazam?Tidakkah membahayakan diri kamu sendiri?

Shattirs : Saya dari Malaysia,menuntut ilmu di negara Mesir (Ardul Kinanah),datang melalui Laut Merah (Mesir).Abang Polis,saya minta maaf,mugkin ini sahaja cara saya untuk sampai dan berdoa disitu memandangkan orang terlau ramai dan padat.

Saya menyambung.."Tambah pulak saya terlalu kecil jika ingin dibandingkan degan orang-orang Afrika dan Asia yang bertubuh besar dan tegap,jadi salah satu cara saya ingin sampai ke sana adalah melalui cara menyelam mengikut bawah jemaah HUJJAZ ini,hatta terpaksa menghadapi risiko yang besar.

Polis : Kamu sunguh berani mengambil risiko,tidak mengapa,nasib baik ada orang yang mengangkat kamu,jika tidak saya tak tahulah nasib kamu,samada masih bernyawa atau sebaliknya,erm.Tahukah kamu negara ini digelar apa?

Shattirs : Tahu,Ummu Dunnia ! (Ibu Dunia) dan Kiblat Umat Islam dari seantero dunia ~
Polis :Tauxper (lebih kurang begitulah ayat polis tadi)



::Akhirnya berjaya juga::

Shattirs : Kesimpulan dari cerita ringkas diatas.Negara Mesir dikenali sebagai Kiblat Ilmu melalui Universiti al-Azhar manakala Arab Saudi digelar Ummul Dunia dan Kiblat bagi umat Islam.Untuk makluman pembaca blog shattirs,dari apa yang saya lihat dan dengar kebanyakan polis dan masyarakat Arab Saudi terlalu ghairah untuk memberitahu semua Hujjaz dari seluruh dunia mengenai kelebihan dan istimewanya bumi Arab Saudi dengan sebab adanya Mekah dan Madinah.

Berbalik kepada tajuk entri kali ini,semestinya aktiviti yang dirancang ialah pulang ke Malaysia bagi mereka yang pulang.Bagi yang tidak pulang ,lengkapkanlah aktiviti cuti musim panas anda dengan aktiviti-aktivti yang berfaedah seperti bertalaqqi' bersama Masyeikh-masyeikh di bumi Mesir ini,juga terlibat dan menyertai program-program PMRAM,DPM N BKAN serta apa jua aktiviti yang bermanfaat untuk bersama.


~Penulis ketika pulang bercuti ke Malaysia (11 September 2007) ~




::Tanta Scan,TANTA::

~ Bunga Istimewa untuk Cahaya Pemikiran ~



Shattirs : Banyak kali juga Cahaya Hati dapat bunga dari Cahaya Pemikiran (YM).Jadi,Terimalah bunga dari Cahaya Hati untuk Cahaya Pemikiran pula.

Status Mode : Istimewa Mode AmYan shattirs ~

~ Video Menarik kali ini ~


--> Golongan bakal Da'iyat Al-Azhar ~



Tanta Scan,TANTA
Mesir 11.30 p.m


Brought to you by : shattirs

No comments: