Keluarga SHATTIRS

Keluarga SHATTIRS
Assalamualaikum WBT

SHATTIRS Followers

Popular Posts

Tuesday, September 18, 2007

Suci Hati Dengan Al-Quran


Membersihkan hati dengan membaca Al-Quran...

BAGAIMANA hendak membersihkan hati yang kotor?

Dalam hal ini,Rasulullah SAW pernah bersabda maksudnya: Bahawa hati itu berkarat,seperti berkaratnya besi."Lalu orang bertanya, "Wahai Rasulullah, bagaimana membersihkanya?"Jawab Rasulullah: "Membaca al-Quran dan mengingati mati."


Membaca al-Quran dijelaskan di sini bagi membersihkan kekotoran di jantung yang didatangkan syaitan mengikut saluran darah.


Sabda Rasulullah lagi bermaksud: "Tiadalah antara yang memberi syafaat yang lebih utama kedudukannya pada Allah daripada al-Quran.Tidak nabi, tiada malaikat dan tidak lainnya."Baginda bersabda lagi: "Yang terbaik daripada kamu ialah yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya".


Amalkan membaca al-Quran pada malam,terutama malam Jumaat dan malam-malam awal, pertengahan dan akhir bulan.Seperti yang diriwayatkan, al-Quran itu ada jantungnya seperti manusia yang mempunyai jantung dalam dirinya.Yang dimaksudkan dengan jantung al-Quran ialah surah Yasin.


Justeru, hikmat membaca Yasin pada malam Jumaat, pada malam bulan Ramadan dan pada subuh menjelang hari raya adalah terlalu besar serta diampunkan dosanya.Sabda Rasulullah: "Jantung al-Quran adalah surah Yasin. Tidaklah dibaca akan dia oleh seorang melainkan menghendaki keredaan Allah dan keselamatan pada hari akhirat dan Allah mengampuni dosanya."Ayat terbesar dan digelar raja segala ayat dalam al-Quran ialah ayat Kursi.Hadis Nabi: "Sebesar-besar ayat dikitab Allah ialah ayat Kursi.


Ada satu ayat yang menjadi penghulu daripada segala ayat.Jika dibaca ayat itu dalam sebuah rumah, sedangkan di dalamnya ada syaitan, maka keluarlah syaitan itu dari rumah itu.Ayat itu ialah ayat Kursi." (Hadisriwayat Tirmizi).


Firman Allah bermaksud: "Tidak akan diseksa hati yang terbendung dalamnya ayat-ayat suci al-Quran pada akhirat nanti."


Brought to you by: shattirs

No comments: